Gdy mam gorszy nastrój…

24 czerwca 2020

Prawie każdemu z nas, od czasu do czasu, coś się nie udaje i mamy gorszy dzień. Zły humor, chandra, przygnębienie. Obniżenie nastroju zdarza się wszystkim, ponieważ stanowi ono część emocjonalnego wyposażenia człowieka. Różne trudne sytuacje, które pojawiają się w naszym życiu mogą i wpływają na nas przytłaczająco, stresująco lub sprawiają, że odechciewa nam się wszystkiego. Jest tak co jakiś czas, nie jesteśmy zawsze przeszczęśliwi-wiemy to. Podchodźmy do tego czasu na spokojnie, z wyrozumiałością dla samego siebie, traktując go poniekąd jako naturalną kolej rzeczy. Niektórzy z nas przejawiają naturalne predyspozycje do częstego popadania w przygnębienie. Inni z kolei odwrotnie-naturalnie są skłonni do pogodnego usposobienia. I dla tych ostatnich przysłowiowa szklanka z wodą jest do połowy pełna.

Ponieważ z reguły „chwilę” trwa ten zły dzień, lepiej nie udawać, że go nie mamy, ale dzielnie stawić mu czoła. Jak sobie z tym poradzić? Jak poprawić sobie nastrój? Warto mieć sprawdzone sposoby, które pomogą taki dzień przetrwać i optymistycznie spojrzeć do przodu.

Można, za wskazaniem kolejnej kartki z osobistego poradnika skompletowanego specjalnie dla was  przez Klaudię Waryszak Lubaś – zrobić parę rzeczy, które się lubi i jeszcze kilka innych, np. nowych.

1. Posłuchaj ulubionej piosenki. Pewnie jest taka. Muzyka skutecznie poprawia nastrój, szczególnie taka jaką lubimy. Jaka jest więc Twoja ulubiona piosenka lub utwór instrumentalny? Gdy się takich ulubionych kawałków  posłucha od razy robi się lepiej. Dźwięki brzmią znajomo miło, bliskie naszemu sercu i duszy. Koją. Wpadają w te tory, które miło się kojarzą i wiodą ku miłym wspomnieniom. Wywołują pozytywne emocje. Więc? Posłuchaj tego, co lubisz. Nawet w kółko, głośno, cicho, na słuchawki, na mega głośniki, jak da radę , tak jak lubisz.

2. Skutecznym sposobem na poprawę nastroju może być zanurzenie się w dobrej, interesującej książce, którą może już kilka razy przeczytałeś, albo taką na którą od dawna masz ochotę, a ciągle „coś’. Rzeczywistość tego dnia jest jaka jest, ale dzięki wyobraźni możesz doświadczyć interesujących wrażeń.

3. Jeśli nie książka, to może ulubiony film. W domu? Albo leci świetny film w kinie? Czemu nie? Od dawna nie znalazłeś czasu na podobny relaks.

A jakie inne fajne rzeczy poprawiają ci humor? Co sprawia ci przyjemność? Może od dłuższego już czasu masz tam gdzieś z tyłu głowy jakieś „fajne rzeczy”, które chciałbyś sobie kupić – i zwlekasz, lub zrobić – i odkładasz. A czemu teraz nie miałby być na nie  dogodny moment? Może dobre jedzenie poprawia ci humor- i w dodatku takie, którego nie musiałbyś przygotować sam… .

Myślę, że wiele masz pomysłów, by sobie osłodzić gorzkie chwile, które przyszły na ciebie właśnie dziś. Bądź dla siebie dobry i wyrozumiały. Nic nie trwa wiecznie - i ten gorszy dzień również się skończy.

Ważne jest nasze pozytywne myślenie. Nasza reakcja na przeciwności, które nam obniżają nastrój, zależy w dużej mierze od tego, co o tej sytuacji myślimy. A myślimy różnie i zależy to od wielu czynników, w co teraz nie będziemy tu wnikać. Bardzo ważne jest, by w sytuacji tego gorszego dnia, smutku – przyjmować możliwość nowych rozwiązań, być otwartym na zmianę myślenia, zmianę podejścia, na nowe perspektywy. Zamknięcie się w sobie i nie szukanie pomocy w żaden, choćby najmniejszy  sposób, tylko trwanie w tym stanie chandry, przygnębienia jest dla nas bardzo niekorzystne. Możemy sobie pomóc też dzięki treningowi i uważnemu myśleniu. Przyda się poczucie humoru-jak nie nasze, to tych, co je mają i się z nami podzielą, pogoda ducha i może przekonanie o istnieniu siły wyższej-co zostawia lukę na nadzieję, że sprawy jednak dalej to potoczą się już pozytywnie… . Zapraszam do zatrzymania się i zadbania  o siebie nie tylko w gorszy dzień, i zadbania o swoje potrzeby na co dzień, ponieważ wtedy można skutecznie zapobiegać poważniejszym kryzysom psychicznym. O samych potrzebach więcej można przeczytać w panelu o równowadze emocjonalnej.

Bibliografia
Na podstawie i z użyciem grafiki „Zadbaj o siebie. Umysł i dobrostan” K. Waryszak Lubaś pobierz cały ebook http://klaudiawaryszaklubas.pl/ebook/
Redakcja Uniwersytetu SWPS, Smutek- jak sobie z nim radzić? Pobrano z https://www.swps.pl/strefa-psyche
Co zrobić aby poprawić sobie nastrój? Jak pokonać zły dzień? 10 sposobów na pokonanie złego dnia i poprawę nastoju. Pobrano z https://rosnijwsile-pl.cdn

phone-handset