Poradnik Profilaktyki Domowej Wakacje odcinek 9

16 lipca 2020

Dzisiaj witamy się może trochę mniej radośnie - tak rozpoczyna p. Karolina, bo to nasze ostatnie spotkanie zamykające cykl dziewięciu spotkań, a trzech ostatnich spotkań tematycznych. Z jednej strony zadowolenie, bo to co zostało zamierzone wykonałyśmy, udało się przeprowadzić bez przeszkód nasze rozmowy, ale z drugiej strony-dodaje p. Karolina, będzie brakowało tych wtorkowych spotkań (we wtorki zawsze były nagrania). Ale przed nami jeszcze to dzisiejsze, ostatnie, optymistyczne spotkanie, w temacie letnim, świeżego powietrza… .

Co w te wakacje możemy robić –kontynuuje p. Magda, jak te więzi, jak tę komunikację możemy usprawnić? Bo te wakacje są specyficzne, większość z nas zostanie w domu, jeśli wyjedzie gdzieś, to na krótko i to gdzieś w takie miejsca izolowane, w góry, na Mazury czy nad morze, w takich małych enklawach. I podkreśla mówiąca, że to sprzyja naszemu tematowi, bo szukamy plusów tej całej, nie do końca wesołej, sytuacji. Takie wakacje w domu to przepiękny pretekst na to, żeby spędzić je razem z dzieciakami, razem z młodzieżą. Podawałyśmy tu już kilka pomysłów i jest ich jeszcze mnóstwo. Wiele osób robiło podczas kwarantanny różnego rodzaju remonty, generalne porządki czy wyprzedaże garażowe. To jest ten piękny czas, że można właśnie nasze dzieci zaangażować. W tym momencie możemy zobaczyć zdjęcie z takiego właśnie małego remontu u p. Magdy, łazienki co prawda, ale też zajęło to trochę czasu i zaangażowania dzieci, i w remont, i w sprzątanie po nim. Dzieci mogą wybrać np. kolor do swojego pokoju, czy warto zrobić porządki szkolne po minionym roku, co podkreśla ten czas wakacyjny.

Na kolejnej fotografii widzimy przygotowane do wyprzedaży garażowej zabawki, gry, książki, córki p. psycholog, która to wyprzedaż co roku cieszy się zainteresowaniem i sympatią kolegów i koleżanek. W takich inicjatywach dobrze jest wspierać dzieci, nie na zasadzie robienie tego za nich, ale dawania im wolnej ręki, wsparcia, jak mają się przygotować do tego. Samodzielne podejmowanie decyzji o selekcji zabawek jest bardziej pożyteczne dla dziecka, niż robienie tego przez rodzica, potajemnie, z narażaniem się na późniejsze poszukiwania właśnie „tej” zabawki. Tu mają okazję same podjąć decyzję, uczymy ich takiego ekologicznego podejścia, wymiany, sprzedaży, ponownego wprowadzenia w obieg, umiejętności rozstawania się z różnymi takimi rzeczami, dojrzałości do tego, jeśli nie teraz, to potem, w swoim czasie. Ma to duży walor edukacyjny, ale też zabawowy. Może to być takim projektem na wakacje, jednym z wielu.

Można też np. powymieniać się grami planszowymi z sąsiadami, rówieśnikami. Bardzo dobre są też gry interpersonalne, typu „Poznajmy się”, np. Ego-Family, można taką wersję rodzinną znaleźć. Kto z rodziny zrobiłby to i tamto, kto z rodziny zdecydowałby się na to, kto zdecydowałby się zamieszkać w Afryce? I potem jest doskonała okazja do rozmowy na ten temat. sami sobie zadajemy pytania, kto mnie zna w rodzinie. Jest to sposób na ominięcie sztywnej rozmowy z takimi oficjalnymi pytaniami, a super okazja by wymienić się cennymi informacjami. Jest taka mała gra podróżna „Rodzice kontra dzieci”, gdzie jedni drugim zdają pytania na temat pracy, dzieciństwa. Czy skorzystanie z takiej fajnej książeczki „Babciu, Dziadku opowiedz mi o sobie”. Gdy nie ma tych osób, można pytania te odnieść do siebie, rodziców i poopowiadać dzieciom o swoim dzieciństwie, grach, zabawach, przygodach. Niesamowicie to buduje więź i scala rodzinę. Integruje rodzinę również wspólne oglądanie seriali, filmów. Co jakiś czas oglądamy wspólnie, np. dziś wybieramy my dorośli, a następnym razem dzieci, nastolatkowie. I wymienienie się spostrzeżeniami, co się podobało, co nie.

W taki sposób można wejść trochę w ten świat nastolatków, w taki sposób naturalny, spokojny i autentyczny. Bo chyba najgorsze, co moglibyśmy zrobić - uwaga, cenna rada do Poradnika - to, żeby udawać nagle tego rodzica, „o ja też tego słucham, albo też coś robię”. Bo dzieciaki szybko wyczują taki fałsz, i tylko będą czuły takie zażenowanie, że rodzic udaje teraz takiego nowoczesnego, że się zna na nowoczesnych trendach. Nie namawiałabym do takiego udawania „cool” rodzica, „cool” nauczyciela, który gdzieś tam trzyma sztamę z uczniami, bo to nie o to chodzi. Ale w takiej autentyczności to robić, „ok, poznaj mnie trochę z twoim światem”, „co oglądasz, czego słuchasz”. „Co czytasz?, może ty przeczytaj moją książkę, a ja twoją”, nawet z takiej tematyki nastoletniej, co pozwoli poznać i zrozumieć trochę świat dziecka.

Tu p. Magda mówi, że dla niej największym odkryciem są filmy, książki, które polecają jej uczniowie. Można zobaczyć, co ich interesuje, jakie trendy są teraz wśród nastolatków, i potem rozmawiać o tym, co im jest bliskie.

Ważną rzeczą, którą podkreśla wyraźnie p. Magda jest to, żeby podczas wakacji nie robić nic na siłę. Tzn. nie zawsze trzeba się bawić na 100%, nie każdy dzień tych wakacji musi być niesamowitą przygodą z emocjonującą wyprawą. Trzeba dać sobie też przestrzeń dla siebie, na takie rzeczy, które chcemy zrobić. Nastolatkowie, kiedy chcą siedzieć w swoich pokojach, słuchać tej swojej muzyki - trzeba to uszanować . Kiedy chcą gdzieś wyjść same. Lub kiedy można spróbować pojeździć na rolkach, na deskorolce, rowerze. Nie musimy tego nie wiadomo jak robić, ale pokazać, że nas to interesuje, że zobaczymy. Ale też, żeby w te wakacje ze spokojem trochę się ponudzić. By dzieci trochę odczuły tej nudy, nauczyły się bycia same ze sobą, gospodarowania sobie samemu czasu. Dużo osób wypełnia swoim dzieciom czas co do joty. A dzieci mają okazję, by same wyjść z tej nudy, wykazać się kreatywnością. Nie widzieć nic złego w tym, że cały dzień nic nie robią, odpoczywają, nudzą się – to nie jest czas stracony. Dać sobie odpocząć, zbudować tę autentyczną więź bez oczekiwań, bez tego napięcia, poświęcić czas, dać siebie. Tego bym wszystkim życzyła na te wakacje i sobie również -kończy p. Magda. P. Karolina dodaje, że ma nadzieję, że te tematy, pomysły, o których tu rozmawialiśmy pomogą rodzicom, zostaną wdrożone, zastosowane z powodzeniem wobec własnych pociech.

Nasze rozmowy do Poradnika Profilaktyki Domowej prowadzone przez p. Karolinę Flacht i p. Magdę Olech mogły mieć miejsce w ramach Zachodniopomorskiego Pakietu Antykryzysowego, i jego głównym celem było wsparcie państwa w kryzysie, który wywołał koronawirus.

phone-handset