
U początków tej historii leży pewna tragedia...
Telefony zaufania to oferta pomocy dla osób znajdujących się w trudnych sytuacjach życiowych, która jest powszechnie dostępna już od wielu dziesięcioleci. Ma swoją interesującą historię, może mało znaną w szczegółach, ale jako taka musiała mieć przecież swój początek, rozwój i końca na szczęście nie widać, aczkolwiek w swojej działalności boryka się z różnymi problemami.
Jak to wszystko się zaczęło?

Można powiedzieć, że u początków tej historii leży pewna tragedia, w odpowiedzi na którą powstał późniejszy Telefon Zaufania. Otóż w latach 50. XX wieku, anglikański pastor Chad Varah, w myśl teologii, musiał pochować 14-letnią samobójczynię poza obrębem cmentarza. Dziewczynka ta –jak dowiedział się pastor- odebrała sobie życie, ponieważ w obliczu pojawienia się pierwszej miesiączki, którą uznała za objaw choroby, nie rozumiała, co się z nią dzieje i nie miała nikogo, z kim odważyłaby się porozmawiać. Towarzysząca temu samotność i brak wiedzy wywołały tak silny kryzys i zagubienie, że zdecydowała się popełnić samobójstwo. Pastor zaobserwował, że w Londynie, w tym czasie, trzy osoby dziennie popełniały samobójstwo, i uznał, że są to takie osoby, jak wspomniana powyżej dziewczynka, które potrzebują natychmiastowej rozmowy, informacji i obecności drugiego człowieka. Takim osobom chciał pomóc. I już w listopadzie 1953 roku zorganizował pierwszą telefoniczną pomoc dla takich osób, publikując ogłoszenie w najpoczytniejszej londyńskiej gazecie, z informacją, że będzie rozmawiał z każdym, kto przeżywa kryzys, jest samotny i nie wie, jak żyć. Pierwszy telefon odebrał 2 listopada 1953 roku w podziemiach kościoła św. Szczepana w Londynie. Zainteresowanie było ogromne, telefon dzwonił cała dobę. Jednocześnie do pastora zgłaszały się osoby, które tak jak on chciały pomagać. W lutym 1954 roku, działalność pastora przerodziła się w pierwszy telefon zaufania oparty na pracy wolontariuszy. Co ciekawe, osoby udzielające wsparcia zostały nazwane przez dzwoniących Samarytanami, i ten czynnik wpłynął na przyjęcie nazwy „Samarytański Telefon Zaufania”. Następnie opracowane zostały zasady działania Telefonu Zaufania. Zainteresowanie taką ofertą pomocy zataczało coraz szersze kręgi, powstawały kolejne centra pomocy telefonicznej w całej Wielkiej Brytanii, a ich szybki rozwój stał się swoistym impulsem do powstawania telefonów na całym świecie, poprzez Niemcy, Francję, Włochy i w wielu innych krajach. W 1960 roku powstaje Międzynarodowe Centrum Informacyjne zrzeszające przedstawicieli telefonów zaufania z całego świata. Dla nas w Polsce tą znamienną datą jest czerwiec roku 1967, gdzie pierwszy powstał Wrocławski Telefon Zaufania i w październiku: Gdański Telefon Zaufania „Anonimowy przyjaciel”. Trzy lata później powstaje w Nowej Zelandii pierwszy telefon zaufania dla dzieci i młodzieży- Youthline, a następnie pierwszy w Polsce ( i w Europie) telefon zaufania dla młodych osób- Warszawski Młodzieżowy Telefon Zaufania. W międzyczasie dokonują się rozmaite ustalenia formalno-prawne, organizacyjne, poprawiające działalność telefonów zaufania w poszczególnych krajach. W Polsce 6 listopada 2008 roku ma miejsce uruchomienie Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży z numerem 116 111, jako piąty w Unii.
Zasady udzielania pomocy Telefonów Zaufania
Istnienie Telefonów Zaufania jest uzasadnione potrzebą osób, które korzystają z tej specyficznej formy udzielania wsparcia i pomocy. Sam Telefon Zaufania jest co do zasady czynny całą dobę, przez 7 dni w tygodniu. Połączenie nie jest widoczne na rachunkach ani na billingach większości sieci.

Warto jeszcze pokrótce przedstawić zasady udzielania pomocy telefonów zaufania, które na całym świecie są zawsze takie same, a mianowicie:
- Telefon zaufania jest dostępny dla każdej osoby i o każdej porze, niezależnie od wieku, płci czy religii jednostki potrzebującej pomocy.
- Każdy dzwoniący ma prawo być wysłuchany.
- Informacje przekazywane przez dzwoniącego są poufne.
- Podczas rozmowy telefonicznej dzwoniący powinien pozostawać anonimowy.
- Usługa jest całkowicie bezpłatna.
I ważna jeszcze informacja na koniec: przy telefonach dyżurują osoby, które są specjalnie wybrane, przeszkolone i poddawane superwizji celem stałego doskonalenia swojej umiejętności słuchania.
Bibliografia:
Kicińska, L. (2010). Historia telefonów zaufania w Polsce i na świecie. Dziecko krzywdzone, 2 (31). Pobrano z : https://pdfs.semanticscholar.org