Poradnik Profilaktyki Domowej odcinek 1

6 maja 2020
W Strefie Rodzica prezentujemy artykuł na podstawie rozmowy online, która odbyła się pomiędzy naszym psychoterapeutą uzależnień Karoliną Flacht a prowadzącą bloga "PsychoLogicznie" Magdą Olech.

Poruszone zostały osiowe zagadnienia towarzyszące okresowi wczesnego dorastania, tzw. adolescencji, który przygotowuje nastolatka w sposób fizyczny, a przede wszystkim psychiczny, do wkroczenia w fazę życia dorosłego. Etap ten przebiega często gwałtownie i burzliwie, a pomoc i towarzyszenie w nim rodziców jest ważnym etapem w budowaniu wspólnych relacji.

Magda Olech od lat pracuje z młodzieżą szkolną, jest mamą dwóch córek, ale jak sama mówi, pomimo, że zna teorię i ma doświadczenie, nie chroni to jej przed błędami. Wciąż czyta, obserwuje i dopytuje, sama doświadczając dylematów wychowawczych wobec swoich córek, obecnej i przyszłej nastolatki.

Magda Olech i Karolina Flacht

Karolina Flacht od 14 lat pracuje z rodzicami młodzieży, która używa narkotyków. I nie jest to etap ich eksperymentowania, ale niestety już ich nadużywania . A takich sytuacji każdy z nas chciałby uniknąć.

I właśnie temu ma służyć cykl rozpoczynających się artykułów i rozmów w Panelu Rodzica, w którym to chcielibyśmy stworzyć swoisty PORADNIK PROFILAKTYKI DOMOWEJ.

Z doświadczenia pani Karoliny wynika, że rodzinne historie, związane z narkotykami, zawsze łączy ten sam wątek. Nie młodzież przychodzi po poradę pierwsza, ale są to rodzice, poinformowani o takiej możliwości przez pedagoga szkolnego. Pytani na spotkaniu, o to, od kiedy ich dziecko przypuszczalnie ma kontakt z substancjami psychoaktywnymi, zazwyczaj odnoszą się do okresu miesiąca, dwóch, wstecz. Natomiast ich syn lub córka, odpowiadając na to samo pytanie, zadawane na osobnym spotkaniu, mówią już o znacznie dłuższym okresie używania narkotyków, sięgającym ponad roku, dwóch lat.

I tu rodzi się pytanie, jak to rodzicom umknęło, w którym momencie zabrakło uważności na zachodzące w nastolatku zmiany zachowania? I wtedy ,zastanawia się pani Karolina, jak wyglądałyby te historie, gdyby je cofnąć w czasie. Na co wówczas mogliby zwrócić uwagę Rodzice? Czemu się przyjrzeć w relacji z dzieckiem? Jaki rodzaj profilaktyki domowej mógłby zastosować rodzic? Z tą myślą właśnie została zaproszona na rozmowę pani Magda Olech, która w PsychoLogicznie tworzy Przybornik Rodzica.

Na początku P. Magda podaje nam podpowiedzi, które uzyskała od samej młodzieży, które uzyskała w ankiecie, którą przeprowadziła wśród 14 i 15 latków z Liceum Ogólnokształcącego w Szczecinie. Oto kilka „złotych’’, dobrych wskazówek:

Drodzy Rodzice! „Interesujcie się mną”. ”Spędzajcie ze mną więcej czasu.” „Uszanujcie moją prywatność”. „Postarajcie się mnie zrozumieć.”„Nauczcie mnie jak dyskutować”.„Szanujcie moje zdanie, ale nie zgadzajcie się na wszystkie moje zachcianki.”„Stawiajcie granice, ale jednocześnie utrzymujcie dobry kontakt.” „Dajcie mi poczucie bezpieczeństwa i opieki”.

Tych kilka młodzieżowych rad jest tym, co najważniejsze:

- zaufanie, szacunek, czas, zrozumienie, zainteresowanie.

I tego właśnie, gdzieś tam po drodze, mogło najzwyczajniej w świecie zabraknąć – potwierdza p.Magda. Żyjemy pod jednym dachem , ale jak trudno jest zbudować te wzajemne relacje z dzieckiem. I trzeba zacząć od najprostszej rzeczy…..

W tym miejscu dochodzimy do momentu konstruowania zapowiadanego wcześniej PORADNIKA PROFILAKTYKI DOMOWEJ .

Tą najprostszą rzeczą, której nie trzeba kupować, ale która wymaga trochę czasu jest ROZMOWA.

Wiadomo, że ta rozmowa nie może wydarzyć się tak nagle, warto się do niej odpowiednio wcześniej przygotować, podpowiada p.Magda. By była ona wartościowa, należy:

  • przyjąć nową perspektywę dla młodego człowieka, który potrzebuje autonomii i jest bardzo krytyczny wobec i rodziców, i otaczającego go świata,
  • nie przybierać postawy „ex katedra”, taki ‘profesor od życia’.
  • postarać się, by była to rozmowa partnerska, pełna empatii, zrozumienia, ciepła.
  • warto zacząć od pytań, otwartych, „co ciekawego się wydarzyło”, „opowiedz mi jak wyglądał Twój dzień”,
  • unikać pozornej rozmowy, która przybiera wtedy formy komunikatów w ciągu dnia, a nie jest nawiązywaniem prawdziwej, szczerej, ciepłej relacji z dzieckiem,
  • obserwować swoje dziecko, każde osobno, i wybierać odpowiedni moment na rozmowę,
  • pamiętać i zauważać to, że dziecko często chce być INICJATOREM rozmowy, i często wybiera niezbyt odpowiedni dla nas do tego moment, bądźmy wtedy dla niego!

Kontynuując Poradnik Profilaktyki Domowej w kolejnych artykułach i rozmowach zatrzymamy się szczegółowo na tym, jaka powinna być taka rozmowa rodzica z dzieckiem, by była owocna.

phone-handset